Elissa Lovers Forums
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

رز بالبيض في يوم مفيهوش لحم او فراخ بس روعه

كاتب الموضوعرسالة
♥´`♥مٍنـٍـّّـونـــّـٍا♥´`
• •مشرف عام
• •مشرف عام
♥´`♥مٍنـٍـّّـونـــّـٍا♥´`

انثى رز بالبيض في يوم مفيهوش لحم او فراخ بس روعه  Cw2c2j0nk5b5tggtzbja
تاريخ الميلاد : 08/09/1987

رز بالبيض في يوم مفيهوش لحم او فراخ بس روعه  Empty
مُساهمةموضوع: رز بالبيض في يوم مفيهوش لحم او فراخ بس روعه    رز بالبيض في يوم مفيهوش لحم او فراخ بس روعه  I_icon_minitimeالإثنين فبراير 21, 2011 4:41 pm

بصوا يا حبايبي انا بحب الاكله دي اوي وكمان بناتي هدخل في الموضوع علي طول وانتوا الي تحكموا اولا في صينيةنحط شوية زيت ونقطع بصلة صغيرة ونشوحها في الزيت حتي تدبل وبعدين نضيف طماطم معصورة في الخلاط 2 او3 طماطم مع 2فلفل رومي برده في الخلاط ويضافوا علي البصلة ونضيف شوية ملح وكمون ونسيبها تتقل الصلصة دي علي النار وفي اثناء ده نحضر شوية رز 1/4 كوب ونغسله هتكون الصلصه تقلت فنزود كوب ماء ونقلب ولما تغلي نحط الرز المغسول ونقلب ونظبط ملحه طبعا وونقلب علي نار هادئة وكل ما يتشرب الرز نضيف شوية ماء الي ان يستوي الرز نصف سوي فنوطي النار عليه ونطاش عليه البيض يعني بيبقي ذي البيض العيون جنب بعضه على الرز وبيكون علي حسب العدد يعني انا عندي بنتين فبعمل 4 او5 بيضات ونرش علي البيض شويه ملح وشوية فلفل اسود ونغطي بالغطا ء علي نار هادئة مثل تسوية الرز بعد ما يتشرب حتي يستوي لبيض العيون اللي علي الوش فبالتالي الرز استوي تحته فيغرف في اطباق بماصوصة البيض وتحته الرز مثل المكرونة البشاميل بتبقي الرزتحت مفرول وعلية البيضة العيون ويقدم مع البطاطس المحمرة والسلطة ملحوظه خلي بالك ان يكون 1- الرز نصف سوي علشان هيكمل سواه مع البيض علي النار الهادئه 2- الرز يكون فيه صوص الصلصة يعني الرز في دمعه خفيفه مش عايم في الصلصه او ناشف اوي لان ا لرز هيكمل سواه مع البيض وبالهنا والشفا ويا رب يعجبكوا دي علي النار

رز بالبيض في يوم مفيهوش لحم او فراخ بس روعه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» فراخ كنتاكى-طريقة عمله
» نغمات ألبوم محمد كيلاني - مفيهوش غلطة (2011) 40 نغمة
» وراك فراخ محشيه لذيذه مره بالصور
»  صور مسن روعه
» بطاقات للعيد روعه